CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

About Me

My photo
Mum's with 3 kids.. Muhamad Danish Aiman, Muhammad Durrani Afham n Muhammad Daiyyan Amjad.. Life is not a matter of chances its a matter of choices.. Make your own choice.. and you'll be happy... 'Remember, the world is round, WHAT GOES ROUND COMES AROUND. One day you will look back & proud of yourself'..

Monday, October 31, 2011

Jemput Pisang (pisang belakang rumah)


Erkkk...jemput-jemput(cekodok)pisang pon nak wat entry..poyo je..
Biarlah korang nak kutuk pon..sebab jemput-jemput nih specialnya sebab pisangnya di ambil dari belakang umah saja..jenis pisang? ntah..tataulah aku apa spesisnya..kekekke...

Sedap juge layan jemput-jemput pisang panas di musim hujan sambil tengok tv weehh...danish bertambah-tambah makan dia..ada lagi berapa tandan di pokok tuh..tunggu masak sikit lagi..lepas nih boleh buat lagi..hehehehe...

amik ko...sebesen dapat..jenuh makan..


gaya anak bujang kecik makan jemput-jemput sambil santai tengok tv gitu..kerlass ko...

Agar-Agar Rose (belede)

Salam korang..

Updated cerita minggu lepas lagi...
Minggu lepas juga adalah kemeroyanan aku dengan spesis agar-agar ni..
Acuan ni lama dah aku beli..dan office mate aku pon dah lama cabar aku untuk buat agar-agar acuan rose ni..cabar untuk deco agar-agar supaya corak rose tuh timbul..sebab dolo aku pernah buat agar-agar gula melaka dan santan guna acuan nih..memang tak nampak naiklah rosenya..tenggelam..

Acuan ni agak old skool kan..aku teringat lagi jaman-jaman sekolah rendah dolo..untuk jamuan terakhir sekolah student diminta bawa kuih muih..dan kuih-kuih ini akan diadili..ada yang buat agar-agar menggunakan acuan ini..

Mmmm...memang comel kan? membangkitkan nostalgia...


yang ini balance agar-agar tadi aku merapukan sesuka hati...


Sunday, October 30, 2011

Kek Marble Warna Warni Badam Rose Nostalgia



Mood adalah bosan..

Apalagi bila mood bosan datang buat keklah jawabnya..kekekeke..

Kek nih aku buat selang sehari lepas buat kek karamel untuk adik aku ct..
Danish bising bila tak dapat nak potong kek karamel tuh..sebab aku bagi sebijik terus kat ct..so, belek punya belek terperasan aku tak pernah cuba lagi buat kek nih..walaupun banyak kek yang aku cuba semer kaler2..cam lebih kurang je..sokmo buat kek trio marble mat gebu je..so..kali nih aku cuba buat kek nih..

Bahan-bahan cukup..apalagi campak saje..siap...

Emmmm..memang sedap wehh..simple je..ada rase lain ngn kek trio yg selalu aku buat..mungkin sebab pakai esen rose ..anak aku bila bau esen rose mulalah..datang mengacau..sebab wangi katanya..nasib pakai esen rose sebab esen vanilla aku setengah botol kene curah dek amjad..pandai je dia curah dalam mangkuk..kunun nak wat kek..godek2..pastu curah dalam sink..ceehhhh...ini budak..

Pada sapa yang nak cuba, silalah yer..pada tuanpunya resepi ku mintak izin copy paste sini yer..

Resepi Asal : Pn. Shamsiah Md. Shariff
Sumber :Rinnchan via UMMI

Bahan-bahan:

* 250gm mentega
* 5 1/2 oz gula castor(*akak letak 150 gm)
* 4 biji telur gred B atau 5 biji telur gred C (*akak guna 4 biji saiz A/210 gm)
* 1 oz badam kisar (* akak letak 60 gm)
* 5 oz tepung naik sendiri(*akak letak 145 gm)
* 2 susu makan susu pekat manis
* 1 1/2 sudu teh esen rose
* sedikit pewarna merah dan hijau(*akak letak biru, ungu dan pink)

(*) note itu dari kak ummi
** aku guna marjerin je dan 3 warna kuning, merah dan hijau..

Cara-cara:

1. Pukul mentega dan gula hingga gebu.
2. Masukkan telur satu persatu.
3. Masukkan esen rose dan susu pekat. Pukul adunan hingga rata.
4. Masukkan badam kisar dan tepung, gaul rata.
5. Bahagikan adunan kepada tiga bahagian dan warnakan satu bahagian dgn hijau, satu bahagian dgn merah dan satu bahagian tanpa pewarna.
6. Sediakan loyang yang telah disapu sedikit mentega dan alaskan dengan kertas kek.
7. Sendukkan adunan ke dalam acuan secara berselang-seli sambil tindih menindih untuk membentuk corak marble.
8. Bakar pada kepanasan 160 deg cel selama 30 minit, kemudian turunkan suhu kepada 150 deg cel dan bakar lagi selama 20-30 minit.

Eppy Graduation Day My Luvly Sis!


Salam korang..

Sihat semua? Ari nih baru hegeh-hegeh nak updated status minggu-minggu lepas..tersangat bz minggu lepas disebabkan hari graduasi adik aku ni menyebabkan parents aku merangkap baby sitter aku terbang ke Kuala Lumpur nun untuk meraikan bersama..apalagi jenuh berulang alik menghantar hero-hero ke umah adik aku yang lagi sorang..tumpang jagakan..tq Che Da..

Untuk adik aku yang kami panggil Ct ini..Eppy Graduasi Day..tahniah...akhirnya segulung ijazah itu menjadi milikmu jua setelah berhempas pulas...teringat jaman kita bersenang dan bersusah kat kinrara arituh..pehhh..sorry tak dapat join sebab anak buah mung ini skool..musim final exam lak tuh..

So, sebagai tanda kasih sayang (ecehh..sokmo emo..) aku buatkan dia kek karamel..kirimkan ke cik mok dan abah..berserta sekeping kad dan 'keter comel' itu..
jauh terbang keknya..harap suka yer..

Inilah ghupa keknya..



Tahniah sekali lagi..i alwayz luv u..aku doakan semoga segala impian akan menjadi kenyataan..semoga terus berjaya dan terus ke hadapan...muaahhhh...

nota kaki: sticker keter untuk aku ada beli tak?

Monday, October 17, 2011

Kasihan Danish..


Seminggu lebih dah berlalu pon..baru hegeh-hegeh nak upload cerita..Ahad lalu balik keje..dengan muka takut-takut danish tunjukkan kaki dia kat aku..katanya jatuh masa nak ke kedai beli aiskrim..

Aku lak laju je mulut jawab.."haa..padan muka awak..sapa suruh merempit bawak basikal tuh? nape tak hati-hati.."

Seperti biasa muka dia mencebek nak nangis.."mummy nih..itu yang saya malas nak bagitau..cakap saya padan muka plak.."..

Merajuklah tuh...hehehe..

Danish..kalu tak cengeng..manja..bukan dia..tapi memang kesian..bila luka tuh dah makin mengering..makin sakit dia rase..aku tau rase itu..tapi nak buat camnakan..moga jadi pengajaran untuk dia..ini kecederaan yang paling teruk bagi dia..itu yang dia sedih sangat tuh..bukan dia tergolek ke apa..just tersagat kat jalan..sebab basikal dia dah kecik..sebab dia dah tinggi..masa amik lap tuh..tersagat kaki dia..katanya dia bawak basikal laju sebab nak balik tengok kartun...


Sambil letak ubat..balutkan kaki..kene tahan telinga bila mummy dia bebel..hahahha...

"Ingat tuh, ni jadi pengajaran kat awak..lain kali hati-hati..ingat rasa sakit nih..bila awak nak bawak basikal laju-laju lagi..ato bila awak dah besar..nak bawak motor..takmo jadi macam ni lagi yer.."

Serius tau..aku nasihat cam gitu..skema kah aku? hahaha..

Reaksi danish? dia angguk-angguk..geleng-geleng sambil air mata bercucuran..
Aku konsider dia letak dalam hatilah nasihat aku..":)

Dan yang paling aku respek..dia tak menjadikan kecederaan dia tuh untuk mintak aku pontengkan dia sekolah..hari ahad kene..esoknya hari isnin dan seterusnya dia ke sekolah..dengan terhencut2 dan memegang kaki seluar dia takut kene luka dia..kelako lak aku..cam org bersunat lak..hahahha...dan semalam..luka dia dah makin sembuh..dah melasak sudahhh...siap ajar adik dia naik basikal ok..dengan niat nak paskan basikal tuh kat afham plak..dengan alasan nak mintak basikal baru..

Aku? pengsaannn...

Wednesday, October 12, 2011

Dalam Hati Ada Taman..



Danish: MumMy, saya rase nk nangis je tgk citer ni..tgk air mata saya kluar kat tepi ni..
Me: Nape lak?
Danish: Saya rase kesian tgk org tu..dia buat saya rase sedih..

...................................................................................

Itulah antara skrip Danish masa kami anak beranak asyik menonton drama di TV3 hari Ahad lalu..’Jangan Hantar Aku ke Neraka’.. memang best citer nih..membuai emosi..kalau anak aku sekecil ini merasakan emosinya ternyata mesej cerita ini sudah sampai kepada penonton..tahniah..

Tersangat comel muka si Danish bila buat muka sedih gitu..tapi aku tak heran sebab selasak dia ‘Dalam Hati Dia Memang Ada Taman’.. dia antara anak aku yang paling emo, semanja afham aku rase manja lagi dia..
Dari kecik, kalu tido mesti nak memeluk lengan aku..usap2 lengan aku..bila aku tanya kenapa..dia kata saya rase selesa buat macam ini..tangan aku lembut katanya..siap tanya tangan seorang ibu memang lembut ker..hahahaa...(bukan aku buat iklan losyen J&J yer)..bukan Danish kalu tak bercakap dengan skrip mengalahkan citer Datuk Yusof Haslam jaman dolo..

Alhamdulillah..seusia 7 tahun 8 bulan..kengkadang aku dapat rasakan dia sangat matang..bagi aku biarlah dia beremosi daripada membesar tanpa emosi..payah bila orang tak beremosi nih..selalunya diarang tak alert ngan perasaan orang..hehehe..
Afham pon sorok2 muka kat aku bila tengok citer tuh..mata pon bergenang..budak nih pon cengeng juga rupanya..anak yang paling tak reti dok diam..kadang aku riso tengok keaktifan dia..takut dia hyper atau apa..mintak dijauhkan Ya ALLAH!!

Petang semalam, balik dari kerja Danish dah ingatkan aku..malam karang pukul 9 ada cerita yang mummy suka tuh..Cinta Alisya..pukul 10 lebih cerita boyfriend mummy yang jahat tuh (sorry aaron..watak kamu kali ini buat Danish cop kamu jahat..ahakss)..
Pehh..siap ingat apa drama yang aku suka layan..kelako je..dan malam tadi aku tengok hati Danish tersentuh lagi bila tengok Aril kene marah ngan Maksunya yang jahat itu..sampai berdarah kepala kene ketuk..bila adik bongsu Alisya menangis sedih dan peluk Aril tak bagi Aril tinggalkan umah tuh..waahhh...beremosi sungguh Danish..

Takpalah anakku..menzahirkan dan melahirkan emosi dalam hati kita kengkadang perlu walaupun kita seorang lelaki..menunjukkan kita adalah manusia yang normal..ada hati..ada perasaan..ada rasa..ada belas..biarlah orang kata kamu cengeng..manja..lembek..tak macho..tapi bagi mummy kamu superb..sebab bila kita menidakkan emosi kita..kita akan jadi manusia yang tidak berperasaan..hati batu..tidak alert dengan perasaan orang..mummy tidak mahu kamu menjadi begitu..

Siapa pun kamu..kamu tetap di hati mummy..anak mummy yang mempunyai pelbagai rasa..yang memberi kekuatan kepada mummy..mummy sayang kamu..sangat..sangat..

Sunday, October 2, 2011

lagi..lagi..Kek Karamel..




Salam korang...

mood nak membelangkan kek karamel adalah tersangat tinggi..teruja betul bila bermain-main ngan kaler-kalernya itu..pehh...memang berhantu rupanya bila dan start buat kek nih..

khamis lalu abah aku bising sebab dia tak sempat nak makan kek karamel dah habis..sempat rase secubit je..tu pon aku suapkan bagi dia rase bilamana kek tu dah masak..esoknya bila dia cari dalam ais box..nan ado..abis sudaaa...hehehehe...2 hari jer...habiss...

so, aku buatkan yang lain..balance susu cair ada lagi separuh..bahan-bahan lain pon memang dah ada..so..berkaramel lagi...niat di hati nak try buat corak cam Kak Ita..tapi tak menjadi pulak..gigih campor aduk kaler..ahaksss...


so, korang yang tak cuba buat lagi..silakan...tak rugi tau..pastu nanti naik ketagih nak buat lagi..hahahha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...