CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

About Me

My photo
Mum's with 3 kids.. Muhamad Danish Aiman, Muhammad Durrani Afham n Muhammad Daiyyan Amjad.. Life is not a matter of chances its a matter of choices.. Make your own choice.. and you'll be happy... 'Remember, the world is round, WHAT GOES ROUND COMES AROUND. One day you will look back & proud of yourself'..

Wednesday, October 20, 2010

My Blueberry Cheese Tart



Ini adalah tat kegemaran mereka-mereka di rumah..including me lah kan..
So, ari jumaat arituh aku trylah buat..1st time cuba nih..suspen je..siap kansel plan nak ajak budak-budak keluar semangat nyer hal..skrip Danish..

”ooooo..mummy tak jadi keluar sebab nak buat kuih yang sedap nih yer?’

..ahakss..nasib ku dimaafkan..kalu tak jenuh nak menepis ungkitan danish nanti..

Puas hati giler bila tengok tat nih menjadi..fillingnya sangatlah sedap bagi akulah kan..anak-anak lagilah lawak..siap berebut nak jilat pemutar, bekas adunan dan piping bag..poyo je..

Tengok Jejadnyer selera..suke..suke..




Ni resepi bagi sapa yang nak cuba.. hasil google dari internet..lupa ku amik dari belog sapa..terima kasih tuan punya belog;

Pastri:
250g butter
80g icing sugar
2 biji telur
440g tepung gandum
1 taespn esen vanila

satukan semer bahan-bahan di atas dan uli menjadi doh..tekankan ke dalam acuan tat..cucuk pastri dgn garpu n bakar selama 8-10minit atau sehingga separuh masak pada suhu 175 darjah cel.

Filling:
250g philadelphia cream cheese (pakai brand lain pon boleh asalkan cream cheese)
60g gula caster
20g butter
1 biji telur grade 'B'
Blueberry filling/strawberry jem

~ utk filling, pukul cream cheese, butter n gula sampai kmbang..masukkan telur dan pukul rata..masukkan dlm piping beg.
Pipekan cheese dlm pastry n sudukan 1/4 kecil blueberry..buat corak ikut suka..
Bakar dalam suhu 180C selama 5-10 minit..

Selamat mencuba..

0 Lalala:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...