CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

About Me

My photo
Mum's with 3 kids.. Muhamad Danish Aiman, Muhammad Durrani Afham n Muhammad Daiyyan Amjad.. Life is not a matter of chances its a matter of choices.. Make your own choice.. and you'll be happy... 'Remember, the world is round, WHAT GOES ROUND COMES AROUND. One day you will look back & proud of yourself'..

Tuesday, June 7, 2011

Kek Marble Trio


Lama gak aku tak ke dapor masak kek..adalah dua minggu kot..hehehe..
even tak buat kek tapi buat agar-agarlah plak..sebab mood malas campo mood
ala-ala tak sihat gitu nak godek-godek buat kek..

Ahad arituh sebab malas nak bawak anak jenjalan..layan buat keklah..
spend masa ngan anak juga namanya sebab depa tolong nyibuk juga..afham tolong
mixkan telur..apa lagi sampai ke dinding perciknya..sampai ke rambut amjad
bersepah ngan telur..adeehhh..tak sempat ku nak amik pic..sambil mix..sambil jari
tuh ke mulut...alahai anakku..bab nih memang afham yang ambik tender..

Resepi nih ku amik dari umah Che Mat Gebu kita..baru 1st time cuba..sebab dah bosan buat kek yang sama..budak-budak pon dah winduu nak makan kek..pehhh...bagi aku sodaappp..masa adunkan esen rose..strawberry emulco tuh..semerbak dah bau rumah..si amjad..sikit2 nak..sikit2 nak..sibuk nakkan adunan yang tak masak nih..adeeeiii...dah siap masak tak sabar nak makan plak..sebab oven ku kecik..tersilap letak dalam loyang kecik plak..dapatlah dua loyang..yang kelako..adunan pertama dah selesai masuk perut budak2 sementara satu lagu adunan dalam oven..atuknya siap pesan soh simpan sebelum pi masjid..balik masjid..dia lak yang berteleku ngan tupperware kek makan sambil ngadap tv..adehhh...nasib tak manis sangat..

Seronok tengok diarang selera makan..puas hati..heheheh..
Siapa nak cuba..ini resepinya..Che Mat, ku mintak izin copy paste yerr..

Kek Marble Trio
Sumber: http://www.tiffinbiru.com (Che Mat Gebu)

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 g mentega (guna unsalted butter lagi sedap)
280 g tepung gandum*
1 camca besar susu tepung*
1 camca teh baking powder*(*digaul rata dan ayak)
5 biji telur gred A
1 camca besar ovallate
250 g gula halus
30 g gliserin*
20 ml air*(*disatukan)
1 1/2 camca teh coklat emulco
1 camca teh strawberry emulco
1 /2 camca teh rose essence

CARA MEMBUATNYA :-)

1. Lenser tin berukuran 8 x 8 x 3 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser kertas tadi dengan sedikit mentega. Ketepikan.
2. Putar mentega hingga pucat, pada speed sederhana, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, putar rata dan alihkan ke dalam mangkuk lain.
3. Dalam mixing bowl yang bersih dan kering, masukkan gula halus dan ovallate, putar hingga rata. Masukkan kelima2 biji telur, dan putar pada kelajuan tinggi hingga telur kembang dan kental seperti adunan baulu (macam dalam gambar).
4. Perlahankan sedikit speed dan masukkan adunan no. 2 sedikit demi sedikit hingga habis, putar rata dan masukkan bancuhan air + gliserin, gaul rata.
5. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. 1 bahagian + coklat emulco, 1 bahagian + strawberry emulco dan 1 bahagian + rose essence (yang ini biar plain). Tuang aduan secara berselang seli dalam tin tadi. Lorekkan dengan hujung pisau atau chopstik, pastikan hujung pisau/chopstik sampai ke dasar adunan.
6. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 55 minit hingga 1 jam, bergantung pada oven masing2. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan.

CATATAN MAT GEBU :- Kalau tak de gliserin, abaikan gliserin dan air, ganti dengan 50 ml susu cair atau whipping cream. Pasal perisa dan pewarna untuk marble tu boleh ikut citarasa masing2. Oven perlu dipanaskan 10 minit sebelum membakar kek.

Catatanku : hehehe...sebuk bergaduh ngan anak-anak..ku lupa letak baking powder dan susu tepung..nasib kek naik dan menjadi juga..phewww...
Sorry yer..pose masakan gayanya asyik sama je..ku takder kamera canggih..huhuhu..

0 Lalala:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger